Pentru proiecte de design si arhitectura in spatiile de la Halele Carol va rugam sa ne contactati la: 0723.694.921
home//Expoziţia//Expoziţia Design Post Industrie

Expoziţia Design Post Industrie

Sub numele de Halele Carol (locul aparţine fabricii Hesper S.A.), Asociaţia Zeppelin a iniţiat o metodologie de proces de transformare a unui fost sit industrial din Bucureşti într-un loc pentru industrii creative şi cultură urbană.

Proiectul abordează tema transformării zonelor şi arhitecturii industriale reprezentative prin exemplul posibilitatilor de reutilizare ale acestui sit, răspunzând unor nevoi evidente de dezvoltare a activităţilor şi spaţiilor culturale şi educaţionale în partea de sud a Bucureştiului. Prin seriile de evenimente programate pentru 2015 (mai-octombrie), proiectul urmăreşte să atragă atenţia asupra potenţialului zonei de a deveni un pol urban pentru oraş.

Totodată, demersul se adaugă intenţiilor autorităţilor locale de a revitaliza Parcul Carol.

poarta_01
Poarta / Foto: Andrei Margulescu
rampa_01
Rampa / Foto: Andrei Margulescu

Expoziţia Design Post Industrie a fost primul pas al programului curatoriat în parteneriat cu centrul de artă USF Bergen şi evident cu Hesper S.A. Expoziţia constă într-un traseu cu cinci instalaţii de artă şi design în spaţiile exterioare ale fabricii; trei lucrări sunt semnate de artiştii norvegieni Marit Haugen, Erlend Blakstad Haffner, Finn Eirik Modahl & Arne Revheim, iar celelalte două de către Constantin Goagea & Meta van Drunen (Zeppelin).

Procesul de activare urbană ar putea avea un impact social, economic şi cultural asupra comunităţii locale din jurul parcului Carol. Este un proiect pilot în această parte a Bucureştiului, zonă din care lipsesc în prezent atât activităţile culturale cât şi spaţiile pentru acestea. Locul ar putea să îşi deschidă porţile pentru cartier şi ar putea însemna pentru mulţi un „vecin” cultural, o primă familiarizare cu patrimoniul industrial şi arta contemporană. Din punct de vedere social şi economic se va da un semnal important că în acest cartier se investeşte, şi că dezvoltarea nu înseamnă doar demolarea clădirilor vechi şi construirea unora noi în locul lor, ci şi cultivarea a ceea ce este bun şi are o valoare istorică.

Proiectul susţine diversitatea şi identitatea comunităţilor creative, printr-o gamă activităţi emblematice. Astăzi, recuperarea de către comunităţi artistice şi culturale a spaţiilor industriale abandonate devine o tendinţă tot mai puternică.

De fiecare dată când scriem un proiect e o aventură. Şi acum a fost una, de fapt, suntem în mijlocul ei. Un proiect începe cu febra zilelor în care tot scriem idei, căutăm parteneri, ne gândim la ce ne-am dori să facem şi la ce are să urmeze după proiect. Uneori febra asta ne surprinde, mai ales când câştigăm concursuri de finanţare pentru aceste proiecte şi ne întrebăm după un an, când începem să recitim tot ce am scris, oare ce a fost în mintea noastră când am scris proiectul aşa, oare la ce ne-am gândit în noaptea respectivă. Şi că de obicei asta se întâmplă după un an sau şi mai mult de la noaptea când am trimis proiectul. De cele mai multe ori entuziasmul de cu un an înainte trebuie redescoperit şi aplicat consecvent ca un fel de reţetă magică pentru tinereţe fără bătrâneţe.

jump_01
Sări! / Foto: Andrei Margulescu

Dar să începem de la nume. I-am zis proiectului de intervenţii artistice pe care îl vedeţi aici Halele Carol, Carol Factory, pentru că trebuia să aibă un nume, iar cumva numele proiectului nostru a devenit numele locului. Numele Halele Carol nu a existat înainte de noi şi, cum se spune, a apărut din cer. O combinaţie între specificul clădirilor, nişte hale industriale cu o formă aparte şi numele parcului. Locul acesta aparţine fabricii Hesper, fostă Steaua Roşie şi fostă Wolf, dar cum niciunul dintre aceste nume nu ne aparţine, ci reprezintă activităţi industriale foarte clar definite, iar noi nu le puteam folosi pentru proiectul curatorial, pur şi simplu i-am zis altfel. Numele Halele Carol este numele cu care am trimis proiectul catre EEA Grants si cu acest nume am castigat finantarea.

Proiectul nostru e, de fapt, o metodologie, un mod de a face un alt fel de loc (placemaking) ce îşi propune un tip de revigorare şi un proces de transformare care vin din energia oamenilor şi din evenimente. Placemaking înseamnă branding, marketing, PR, comunicare, intervenţie prin arhitectură, design şi artă, toate aceste altfel de practici decât clasica restaurare arhitecturală, făcută prin comanda unui investitor. Spaţiile din halele libere din arealul fabricii Hesper S.A, înainte de a fi renovate complet, înainte de a fi supuse unei acţiuni de restaurare, le-am văzut folosite temporar in această vară, le-am văzut pline de evenimente şi de un public interesat.

prisme_01
Prisme / Foto: Andrei Margulescu
tusenben_01
Tusenben / Foto: Andrei Margulescu

Ceea ce ne-am propus acum prin Grădina post-industrie a fost să deschidem spaţiul public (grădina fabricii) ca pe un loc atrăgător, atât pentru cei care vin acum la evenimente, cât şi pentru cei care vor deschide aici în viitor activităţi permanente, fie ele cafenele, magazine sau ateliere de design. Cum o faptă bună atrage o alta, proprietarii fabricii Hesper au investit ei înşişi în calitatea spaţiului public, iar acum curtea de la intrare arată chiar foarte bine.

Probabil că cel mai tentant joc şi termenul cel mai mult comentat al lucrărilor pe care le vedeţi aici a fost acela de limită. Această expoziţie vorbeşte despre limitele locului, atât cele fizice date de gardul care desparte clădirile de parc, precum şi cele simbolice care se referă la ce ar putea aduce acest loc oraşului în termeni de identitate, prestigiu şi cultură. De pildă, rampa se ridică deasupra parcului şi face posibilă explorarea unei zone speciale care priveşte ca un balcon către copaci, prismele colorate aduc culorile din parc în faţa clădirilor din cărămidă roşie, banca miriapod căzut din pomii din parc creează şi ea un loc public în continuă dinamică, trambulina pentru mai mulţi oameni vorbeşte despre puterea unei comunităţi creative de a dinamiza un loc, iar poarta care închide circuitul în sala galvanizare, propune în sine un spaţiu în care eşti mereu în interior şi exterior în acelaşi timp.

Vă lăsăm astfel plăcerea de a explora, de a fi parte din proiect şi în acelaşi timp comentatorii şi observatorii lui, vizionarii lui, cei care în continuare veţi participa şi veţi aduce idei bune sau pur şi simplu energia de care avem nevoie pentru un salt mai departe.